niedziela, 18 czerwca 2017

Ciasto kokosowe z truskawkami (bez glutenu, bez laktozy)

Kupiłam kiedyś mąkę kokosową na allegro przy okazji innych zakupów. Lubię czasami dorzucić coś na spróbowanie. W ten właśnie sposób mąka kokosowa zaczęła gościć w mojej kuchni częściej. Kocham smak kokosa, a mąka z niego doskonale go tylko podkreśla. W połączeniu ze słodkimi truskawkami, na które mamy właśnie sezon tworzą duet idealny. Odkąd zrobiłam to ciasto pierwszy raz, powtarzam co jakiś czas w konfiguracji z różnymi owocami. Wg mnie jest najlepsze właśnie z truskawkami lub borówkami. W smaku przypomina kokosowy biszkopt, którym mogą się zajadać osoby z nietolerancją laktozy lub glutenu, a także osoby dbające o linię.
Inspiracja: Filozofia Smaku


czwartek, 15 czerwca 2017

Jak mrozić owoce w całości, czyli co zrobić, aby nie stanowiły jednej zmrożonej bryły?

Ostatnio dostaję od Was wiele zapytań w zakresie różnych kulinarnych kwestii np. mrożenie owoców/warzyw, czy można mrozić puree z owoców albo jak przygotować domowe mieszanki przypraw. Zagadnienia te nie muszą być oczywiste dla każdego. Każdy kiedyś zaczynał swoje przygody w kuchni i wiem, że początki są trudne i rodzą wiele pytań, dlatego postanowiłam, że na te nurtujące Was pytania raz na jakiś czas stworzę tzw. poradnikowy post, a jednym z nich jest mrożenie owoców. Nie kupuję mrożonych owoców, gdyż są zbite w jedną wielką bryłę. Mrożę je w pojemniczkach/tackach luźno rozkładając, a dopiero po zamrożeniu przekładam je do woreczków, dzięki czemu zawsze mogę wyjąć pożądaną porcję do deserów lub ciast. Wiśnie, czereśnie i śliwki uprzednio dryluję. W swojej zamrażalce staram się zawsze mieć: truskawki, maliny borówki, wiśnie, czereśnie, śliwki, porzeczki i jagody. Poniżej na przykładzie truskawek zademonstruję Wam mój sposób mrożenia owoców. W oddzielnym poście opowiem Wam kiedyś także o mrożeniu warzyw i musów/puree z owoców. 

Co jest potrzebne?
  • Woreczki śniadaniowe lub folia spożywcza
  • Pojemnik (np. po lodach) lub tacka
  • Owoce
  • Woreczki do mrożenia - są mocniejsze

Co dalej?
  1. Truskawki odszypułkować, umyć i osuszyć na papierowych ręczniczkach. W przypadku wiśni, zaraz po umyciu, a przed mrożeniem je dryluję. 
  2. W tym czasie naszykuj tackę lub pojemnik po lodach oraz śniadaniowe woreczki - jak widać używam pojemnika po lodach, nie mam dużej zamrażalki i pozwala mi zaoszczędzić trochę miejsca
  3. W pojemniku rozłóż woreczek śniadaniowy/folię spożywczą. Na nim układaj dość luźno truskawki lub inne owoce. W przypadku małych owoców jak jagody wysypuję małą ilość i delikatnie luźno rozkładam.
  4. Na tak rozłożoną pierwszą warstwę połóż woreczek śniadaniowy lub folię spożywczą, a na nim kolejną warstwę truskawek. Postępuj tak z kolejnymi warstwami aż skończą się nam owoce.



  5. Tak przygotowany pojemnik z owocami wkładam do zamrażalki. Gdy owoce się zamrożą (ja zazwyczaj wkładam je na noc) przekładam je do woreczków do mrożenia i szczelnie zamykam.


 Pozdrawiam
Anulla

niedziela, 11 czerwca 2017

Surówka z młodej kapusty

Komponując swoje posiłki korzystam teraz z bogactw jakie oferuje nam sezon owocowo-warzywny, dlatego tym razem postawiłam na młodą kapustę, która gości na moim stole pod różnymi postaciami. Surówka z niej to jeden ze sposobów na wykorzystanie jej jako dodatek do obiadu.


czwartek, 8 czerwca 2017

Mrożona kawa bananowa

Zrobiło się ciepło, więc przyda się przepis na coś dla ochłody. Mam dla Was propozycję na mrożoną kawę z dodatkiem banana. Moja wersja jest najbardziej klasyczna, ale możecie pokusić się o dodatki w postaci cynamonu, kakao lub rozpuszczonej czekolady.


poniedziałek, 5 czerwca 2017

Pełnoziarniste ciasto z truskawkami i rabarbarem

Tradycyjne ciasta piekę dość rzadko, zazwyczaj gdy jest jakaś okazja, za to ostatnio mam „zajawkę” na uzdrowione wersje słodyczy. Zamiast całkowicie z nich rezygnować wolę od czasu do czasu zaspokoić swoją chęć czymś wartościowym, co sprawia, że jednocześnie moja sylwetka na tym nie ucierpi. Wszystko ma kalorie, zdrowe jedzenie także i jestem tego świadoma, dlatego takie ciasto traktuję jako jeden z posiłków, najczęściej w formie drugiego śniadania, gdyż z łatwością można go ze sobą zabrać w pojemniczku z dodatkową porcją owoców lub jogurtem naturalnym.
Trwający sezon na truskawki zwiastuje tylko jedno – ciasto z owocami. Zamiast zwykłej mąki dałam pełnoziarnistą, osłodziłam trochę ksylitolem (możecie również użyć cukru), a na wierzch poszły sezonowe owoce. U mnie są to truskawki i rabarbar, ale możecie dać jeden rodzaj lub zastąpić je innymi owocami np. borówkami. Zdrowsze ciasto nie oznacza gorsze, jest wilgotne od jogurtu naturalnego i wystarczająco słodkie. Ja swoje podzieliłam na 9 porcji, każda po ok. 136 kcal.


piątek, 2 czerwca 2017

Brownie z batatów (bez glutenu, bez laktozy, bez mąki i cukru)

Pewnie zauważyliście, że ostatnio na blogu pojawiają się dość różnorodne przepisy. Osobiście nie jestem na żadnej specjalnej diecie, jedynie staram się odżywiać zdrowo, choć czasem pozwalam sobie na małą rozpustę, kierując się zasadą - wszystko, ale z umiarem. Ta mnogość nietypowych przepisów, po części wynika z mojej ciekawości i chęci eksperymentów, po części staram się wstawić na bloga zamówienia, których się ostatnio trochę zebrało.
Dzisiejsze brownie nie było w planach. W lodówce od kilku dni leżał batat z myślą o frytkach z piekarnika. Potem mi się ich odechciało, więc trzeba było go jakoś spożytkować i padło na ciasto, które kusiło mnie od jakiegoś czasu. Pokombinowałam i wyszło mocno wilgotne, słodkie i jednocześnie zdrowe! Będzie ono doskonałym deserem także dla osób z nietolerancjami lub dbających o linię.